Trwa ładowanie strony...

Powrót Blog ekspercki

Katarzyna Banasik
Dyrektor Biura Zarządu

24 grudzień 2014

Przedsiębiorstwo – mecenas XXI wieku

Powrót Blog ekspercki

Katarzyna Banasik
Dyrektor Biura Zarządu

24 grudzień 2014

Przedsiębiorstwo – mecenas XXI wieku

Klasyczny mecenat sztuki zapoczątkowany w starożytności przez Caiusa Ciliniusa Maecenasa w ubiegłym stuleciu zaczął odchodzić do lamusa. Indywidualne zaangażowanie prywatnych, dobrze sytuowanych osób było stopniowo wypierane przez wsparcie instytucjonalne – agendy rządowe, fundacje, w przypadku Unii Europejskiej – określone instytucje.

Znaczące miejsce na tej mapie zajął również biznes. Co oznacza to dla twórców zabiegających o wsparcie swoich projektów? Z pewnością konieczność dostosowania się do określonych procedur, umiejętności prezentowania projektu sponsorskiego jako swoistej transakcji typu „win-win” oraz otwartości na mechanizmy rynkowe, które warunkują funkcjonowanie potencjalnych mecenasów biznesowych. Istotną korzyścią wynikającą z tych „nowych czasów” jest uniezależnienie się od kaprysów możnych, których decyzje nie zawsze były przewidywalne i racjonalne.

Odkąd na scenie pojawił się nowy gracz – firma jako złożona struktura podejmująca swoje decyzje, nawet te związane ze sponsoringiem czy mecenatem, zgodnie z określonymi procedurami. To jedna z tych cech, które konstytuują nowego, biznesowego mecenasa sztuki. Oczywiście świat biznesu nie jest tworem bezosobowym, tworzą go ludzie z określonymi zapatrywaniami, również w obszarze kultury (czasem nawet… sztuki ;-)). Dlatego pomysły na zaangażowanie finansowe czy organizacyjne pojawiają się w organizacji w najróżniejszy sposób. Tym, co wyróżnia proces decyzji o skierowaniu strumienia wsparcia w określonym kierunku, jest właśnie jego często kolegialny charakter oraz oparcie o pewne wyższe wartości wyznawane przez firmę, zapisane w takich dokumentach jak Misja Firmy czy Strategia CSR.

Sytuacja wygląda oczywiście różnie w zależności od skali działalności, branży czy nawet zasięgu terytorialnego prowadzonej działalności. Zaangażowanie globalnej czy ogólnokrajowej organizacji biznesowej w mecenat sztuki, czy szerzej, kultury zazwyczaj traktowany jest jako element strategii Społecznego Zaangażowania Biznesu. Niezależnie od tego jaka jest motywacja osób decyzyjnych – a wachlarz możliwości rozpościera się od osobistych pasji do pełnej i bezpośredniej spójności danej dziedziny sztuki z misją czy strategią rozwoju przedsiębiorstwa – ważne, aby decyzja ta zapadła po analizie jak przewidywana forma mecenatu realizuje ogólne cele CSR’owe firmy.

Polem do popisu małych i średnich przedsiębiorstw często stają się wydarzenia o zasięgu lokalnym. Pozwala to „od środka” diagnozować problemy mieszkańców danej okolicy, a przez to stosować spersonalizowane, bardziej adekwatne do potrzeb formy pomocy. Tutaj mecenat częściej traci wymiar teoretyczny i bezosobowy, a nabiera fizycznego konkretu. Działania MŚP, choć na mniejszą skalę i mniej medialne, dają wymierne i łatwo mierzalne korzyści dla obu stron.

Niezależnie od skali każdy podmiot decydujący się na współpracę ze światem sztuki zyskuje premię za konsekwencję. Nie jest żadnym odkrywczym stwierdzeniem, że wieloletnie projekty z obszaru mecenatu są najbardziej rozpoznawalne i budują najlepsze asocjacje w świadomości otoczenia przedsiębiorstwa. Dobrze określone cele obu stron plus konsekwencja to jeden z najprostszych przepisów na sukces niełatwego zadania, jakim jest włączenie mecenatu sztuki do zakresu działań firmy w ramach Społecznej Odpowiedzialności Biznesu.

Właśnie takie założenie znalazło się u podstaw, realizowanego już od kilkunastu lat, programu wsparcia przez BPSC SA katowickiej Akademii Sztuk Pięknych. Kontakty ze światem sztuki sięgają początków funkcjonowania firmy. Doskonałym przykładem jest logo BPSC SA, którego pierwszą profesjonalną kreację graficzną stworzył Tomasz Struk, wybitny malarz i grafik, a także przyjaciel firmy. Do dziś za identyfikację wizualną BPSC SA odpowiadają osoby związane z Akademią Sztuk Pięknych.

Współpracę BPSC SA ze światem debiutujących artystów plastyków należy rozpatrywać w aspekcie zaangażowania biznesu w lokalne życie społeczne. Według nas przedsiębiorstwa osiągające rynkowy sukces, i co za tym idzie pewną stabilizację funkcjonowania, mają obowiązek „rozglądać się dookoła” w poczuciu pewnej odpowiedzialności. Dlatego fundujemy doroczne nagrody dla najlepszych dyplomantów katowickiej ASP, dofinansowujemy organizację wystaw oraz kupujemy wybrane prace absolwentów. Działania te mają przede wszystkim ułatwić młodym artystom przejście z etapu edukacji do „dorosłej” pracy twórczej. To właśnie niezliczone rozmowy z przedstawicielami ASP pokazały nam, jak wielkim wysiłkiem finansowym jest często przygotowanie pracy końcowej i zdobycie dyplomu.

Mentalna bliskość osób zarządzających BPSC SA i świata sztuki sprawia, że firma angażuje się we wsparcie wybranych wydarzeń artystycznych. Zdarzyło się również, że współfinansowaliśmy zagraniczny staż jednej z absolwentek katowickiej uczelni. Co ważne, osoby opuszczające mury Akademii mają świadomość, że zawsze rozważymy możliwość wsparcia interesującej inicjatywy. Zaangażowanie BPSC w obszarze mecenatu zostało uhonorowane przez władze katowickiej Akademii Sztuk Pięknych tytułem Sponsora Młodej Sztuki.

Komunikat cookies

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony www.