Trwa ładowanie strony...

Powrót Blog ekspercki

Adam Stańczyk
Analityk Biznesowy

09 luty 2015

Przewaga w IT nie tylko na produkcji...

Powrót Blog ekspercki

Adam Stańczyk
Analityk Biznesowy

09 luty 2015

Przewaga w IT nie tylko na produkcji...

Zastosowanie w firmie meblarskiej zintegrowanego oprogramowania klasy ERP to szansa na usprawnienie jego funkcjonowania praktycznie w każdym wymiarze. Jednak branża ta ma swoją specyfikę, która bezpośrednio przekłada się na oczekiwania wobec systemu informatycznego. Najbardziej charakterystycznym wyróżnikiem jest szeroki, wielowariantowy asortyment, pozwalający klientowi na własne modyfikacje. Wymaga to również od producenta szybkiej reakcji – zaprojektowania, wyprodukowania oraz dostarczenia produktu zgodnie z zamówieniem. Najlepsze na naszym rynku systemy, takie jak na przykład popularny od wielu lat Impuls 5 oraz jego następca Impuls EVO, usprawniają proces składania zamówień m.in. dzięki możliwości indywidualnego skonfigurowania wyrobu w oparciu o dostępne parametry, możliwości szybkiego skalkulowania jego ceny i dokładnego określenia terminów realizacji. Dzięki kontroli całego procesu zamówienia oprogramowanie pozwala uniknąć pomyłek przy przyjmowaniu zamówień klientów, a jego globalny zasięg w ramach wszystkich obszarów funkcjonowania przedsiębiorstwa umożliwia gromadzenie i wielowymiarowe analizowanie informacji na temat klientów.

W zarządzaniu procesami produkcyjnymi rozwiązania klasy MRPII (stanowiące część systemów Impuls) mogą być szczególnie pomocne w obszarach technicznego przygotowania produkcji, bilansowania zapotrzebowań materiałowych, rozwiązywania „wąskich gardeł”, harmonogramowania, zarządzania zleceniami i rozliczania wynagrodzeń pracowników bezpośrednio produkcyjnych (karty pracy).

Jednak sprawnie działająca firma meblarska to nie tylko produkcja. Gdzie jeszcze oprogramowanie może przyczynić się do małej rewolucji w zarządzaniu?

Jedną z firm, które w ostatnim czasie uruchomiły oprogramowanie BPSC jest DEFTRANS, producentem efektownych i oryginalnych mebli łazienkowych. Oferta firmy dostępna jest w kilkuset placówkach handlowych w całej Polsce, a także w Internecie, jednak większość produkcji trafia poza granice naszego kraju. By zwiększać produkcję oraz polepszać jakość wyrobów, wraz z budową części produkcyjnej został wymieniony park maszynowy. Dzięki temu firma gotowa jest do produkcji zarówno małych jak i dużych serii.

Pierwsze efekty wdrożenia zintegrowanego środowiska informatycznego pojawiły się w obszarze oprogramowania magazynowego. Wprowadzony został podział na magazyny surowców oraz półproduktów. Ostatni element pierwszego etapu wdrożenia – informatyzacja obszaru dystrybucji – poskutkował szybko odczuwalnym ułatwieniem w prowadzeniu cenników indywidualnych dla firm, kontroli limitów finansowych oraz analizach asortymentu wg kontrahenta.

Doświadczenie w branży meblarskiej było również kluczowe w przypadku funkcjonalności dedykowanych produkcji oraz zarządzaniu magazynem. Te dwa niezwykle istotne w kontekście dynamicznego rozwoju firmy obszary nie były do tej pory zarządzane w oparciu o zaawansowane rozwiązania informatyczne. Przed wdrożeniem systemu Impuls 5 w firmie wykorzystywano zintegrowane oprogramowanie dla małych i średnich przedsiębiorstw odpowiedzialne za wsparcie obszarów sprzedaży, księgowości i kadr.

Skróceniu uległ także czas przygotowania dokumentów załadunkowych oraz specyfikacji towarów, które przygotowywane są automatycznie na podstawie dokumentów WZ. To również szansa na zminimalizowanie ilości pomyłek. Już w pierwszych miesiącach funkcjonowania tego rozwiązania możliwa stała się rejestracja zdarzeń na bieżąco, coraz bardziej realne jest śledzenie w ten sposób stanów magazynowych. Wdrożenie systemu etykietowania na podstawie dokumentów WZ, pozwoli to na identyfikację wyrobów z dokładnością do konkretnej osoby. Również dział księgowy odczuwa efekty funkcjonowania systemu - znacznemu przyspieszeniu uległ proces zamykania miesiąca dzięki funkcji potwierdzania faktur. Dokument potwierdzony nie może zostać już zmodyfikowany, dzięki czemu nie ma możliwości by pojawiły się 2 wersje faktury, na których dokonano jakiejś zmiany. Nie istnieje również możliwość wydrukowania niezatwierdzonego dokumentu.

Uruchamianie kolejnych funkcjonalności skutkuje również pierwszymi zmianami organizacyjnymi. Oszczędności w dziale dystrybucyjnym pozwoliły przesunąć jeden etat – dzięki temu powstało stanowisko odpowiedzialne za reklamacje. Nowe podejście pojawia się również w obszarze organizacji sprzedaży – system generuje informacje o rentowności poszczególnych stanowisk handlowych, a także pokazuje poziom reklamacji, z uwzględnieniem np. ich rodzaju oraz poziomu uznawalności.

"Po kilku miesiącach w łatwy sposób możemy odróżnić próby wymuszenia reklamacji od tych, które mają realne podstawy. Dzięki oficjalnemu działowi reklamacji jesteśmy w stanie kontrolować czy reklamowany przez klienta towar wraca do nas czy też nie." – zauważa Sławomir Zieleziński, Szef Działu IT w firmie DEFTRANS.

Rozwiązania księgowo-finansowe uzupełnia mechanizm wymiany danych z Homebankingiem, która zapewnia automatyczną wysyłkę przelewów do banku oraz, docelowo, automatyczną aktualizację płatności przychodzących z banku. Znacznie przyspieszyło to pracę  osobie realizującej płatności.

W Deftransie z systemu może korzystać równocześnie ponad 50 końcowych użytkowników. Spośród firm branży meblarskiej do klientów BPSC należą m.in. Kler, Paged Sklejka, Beskidzkie Fabryki Mebli, Enkev, Rejs, Fabryka Mebli Bodzio, Mebelux, Fabryka Mebli Dziedzic, Litex czy Lupus.

Komunikat cookies

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony www.