Łapczywie i lekkomyślnie – tak firmy wdrażają sztuczną inteligencję
Przemysł czerpie z rewolucji sztucznej inteligencji pełnymi garściami.
Niestety, czasami zbyt łapczywie i lekkomyślnie. Wciąż wiele inicjatyw związanych z wdrożeniem SI jest luźno zdefiniowanych, brakuje im zaplecza w postaci odpowiedniej technologii i infrastruktury danych, wynika z raportu Plutoshift. Eksperci uważają, że w efekcie często realizowane projekty nie spełniają pokładanych w nich nadziei.
Samojeżdżące auta, walka z chorobami albo monitorowanie miast – to tylko niektóre z zastosowań sztucznej inteligencji (SI). Te obszary, dobrze sprzedają się w mediach, ale nie oddają wpływu, jaki SI ma na kształt otaczającego nas świata. Sztuczna inteligencja szczególnie dobrze czuje się w przemyśle, w którym już się rozgościła, z czego branża jest zadowolona.
– Eksperci z brytyjskiej firmy badawczej Omdia szacują, że mimo pandemii COVID-19, do 2025 roku globalny rynek oprogramowania, które wykorzystuje technologię sztucznej inteligencji, osiągnie wartość blisko 100 miliardów dolarów. To aż sześciokrotnie więcej niż w 2019 roku. – mówi Joanna Dąbrowiecka-Wrodarczyk, Dyrektor ds. Serwisu Oprogramowania z katowickiej spółki IT BPSC, która specjalizuje się w produkcji oprogramowania dla zakładów przemysłowych. To właśnie ten sektor stanowi żyzny grunt do testowania nowych innowacji ze świata IT, uważa Joanna Dąbrowiecka-Wrodarczyk. – W przeszłości górnicy wykorzystywali kanarki jako system wczesnego ostrzegania, ponieważ były one w stanie rozpoznać wydostający się gaz. Dziś, takim “kanarkiem”, czyli zwiastunem rozwoju SI są inwestycje w technologie dla przemysłu. – dodaje ekspert BPSC.
Apetyt na SI
Zainteresowanie sztuczną inteligencją w przemyśle jest ogromne, dlatego Plutoshift, dostawca rozwiązań SI do monitorowania wydajności, przeprowadził ankietę wśród 250 specjalistów z branży produkcyjnej, którzy mają wgląd w programy sztucznej inteligencji w swoich firmach. Jednym z najważniejszych wniosków wynikających ze zrealizowanego badania jest fakt, że 61% przedsiębiorstw produkcyjnych ma dobre intencje, ale musi ponownie ocenić sposób, w jaki wdraża projekty SI.
Zaledwie 17% badanych firm znajduje się na etapie pełnego wdrożenia projektu SI. Co znacznie bardziej niepokojące, aż 84% przedsiębiorstw produkcyjnych nie jest na tyle dojrzała cyfrowo, żeby automatycznie i w sposób ciągły funkcjonować na podstawie własnych danych.
– W kwestii kompetencji analitycznych technologia inteligentnych algorytmów bez trudu pokonuje człowieka, jednak do sprawnego działania potrzebuje danych. To nierozerwalny duet, który działa w symbiozie. – tłumaczy Joanna Dąbrowiecka-Wrodarczyk i dodaje: – Im bardziej jakościowy “wsad” dostarczymy, tym bardziej precyzyjne informacje zwrotne uzyskamy. To nowoczesna forma pracy u podstaw, dostosowana do technocentrycznego świata przemysłu.
Presja otoczenia
Ile zajmuje wdrożenie SI w firmie? Za długo albo przynajmniej dłużej niż każdy się spodziewa, wynika z badania Plutoshift. Aż 72% respondentów stwierdziło, że wdrożenie infrastruktury technicznej/gromadzenia danych, która jest niezbędna do korzystania z SI, zajęło ich firmie więcej czasu, niż przewidywano. Taka przestrzelona kalkulacja, może być wynikiem między innymi presji otoczenia, które w rozwiązania IT inwestuje na potęgę. Ponad połowa ankietowanych (57%) stwierdziła, że ich firma wdrożyła projekty SI z jasno określonym celem, natomiast blisko co piąta (17%) zrobiła to, ponieważ czuła presję na wykorzystanie tej technologii ze strony branży. 60% stwierdziło, że ich firma miała trudności z osiągnięciem konsensusu w sprawie ukierunkowanej, praktycznej strategii wdrażania SI.
CEO i założyciel Plutoshift, Prateek Joshi stwierdził w komunikacie prasowym na temat badania, że: – Firmy idą do przodu z adopcją SI na poziomie przedsiębiorstwa. Pomimo postępu, rzeczywistość, o której często się nie mówi, jest taka, że inicjatywy SI są luźno zdefiniowane. Firmy znajdujące się w środku tej transformacji zazwyczaj nie dysponują odpowiednią technologią i infrastrukturą danych. W efekcie wdrożenia te mogą nie spełnić oczekiwań. Spostrzeżenia zawarte w tym raporcie pokazują nam, że firmy zdecydowanie skorzystałyby na przyjęciu bardziej wyważonego i ugruntowanego podejścia do wdrażania SI.