Firma Tarapata wdrożyła system ERP
Co trzeci polski producent wyrobów metalowych używa systemu klasy ERP, podaje Eurostat.
Do tego grona już od 15 lat zalicza się Firma Tarapata. W 2020 roku przedsiębiorstwo specjalizujące się kompleksowych usługach z zakresu obróbki plastycznej stali zdecydowało się na wdrożenie systemu zarządczego. Firma Tarapata Sp. z o.o. postawiła na oprogramowanie Impuls EVO od BPSC.
Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statycznego, dwie z pięciu firm decyduje się na wymianę lub rozwój systemu zarządczego.
– Te statystyki nie są dla mnie zaskoczeniem – mówi Marceli Mila, Menedżer ds. Kluczowych Klientów w BPSC i dodaje – Intensywna digitalizacja przedsiębiorstw w naszym kraju trwa od kilkunastu lat. Dziś firmy, które jako pierwsze zdecydowały się na gruntowną cyfryzację stają przed koniecznością wymiany oprogramowania. Ponieważ system używany do tej pory przestał odpowiadać ich potrzebom. Jego możliwości wyczerpały się i przyszła pora na rozwiązanie bardziej zaawansowane. – zaznacza ekspert z katowickiej firmy IT.
Na taki krok, czyli wdrożenie zaawansowanego systemu ERP, zdecydowała się w 2020 roku Firma Tarapata.
Systematyczny rozwój
Mielecka spółka działa w szeroko pojętym sektorze metalowym, a specjalizuje się w obróbce plastycznej stali dla różnych gałęzi przemysłu. Przedsiębiorstwo nie stroni od innowacji technologicznych, już w 2005 roku wdrożono tam pierwszego ERP-a. W kolejnych latach systematycznie rozwijano moce produkcyjne i dziś podkarpacki producent może pochwalić się zaawansowanym parkiem maszynowym i wykwalifikowaną kadrą.
Wyroby Firmy Tarapata zdobyły uznanie klientów m.in. z branży AGD, ogrodnictwa, motoryzacji, czy budownictwa. Jednak po 15 latach od startu, dotychczasowy system zarządczy przestał odpowiadać potrzebom prężnie rozwijającego się przedsiębiorstwa.
– Korzystaliśmy z systemu polskiego producenta, ale dynamika i intensywność pozytywnych zmian w naszej firmie sprawiły, że stanęliśmy przed koniecznością wymiany oprogramowania, którego pierwotne ograniczenia dały o sobie znać. Potrzebowaliśmy sprawniejszego i bardziej funkcjonalnego rozwiązania, które będzie adekwatne do naszych obecnych i przyszłych potrzeb oraz realiów rynkowych. – mówi Piotr Wiech szef ds. administracji i informatyki w Firmie Tarapata.
W 2019 roku zapadała decyzją, by wdrożyć nowy system ERP. Zarząd wybierał między trzema systemami, finalnie zdecydowano się na Impuls EVO.
– O wyborze systemu Impuls zdecydowały jego funkcjonalność, dopasowana do naszych potrzeb oferta, a także doświadczenie i renoma rynkowa BPSC. – tłumaczy Piotr Wiech.
Funkcjonalny, przyjazny, dopasowany
W Mielcu od nowego systemu oczekiwano przede wszystkim rozbudowanego zakresu funkcjonalności, przyjaznego interfejsu, a także dostosowania do przepisów prawa polskiego. Jednym z ważniejszych celów wymiany było zaspokojenie potrzeb klientów firmy w zakresie przepływu danych związanych z prowadzonymi projektami. Szczególnie dla branży motoryzacyjnej, AGD, zabezpieczeń i ochrony przeciwpożarowej.
Spółka zdecydowała się na pełen pakiet funkcjonalności. Już w 2020 roku po pierwszym etapie wdrożeniowym rozpoczęła się eksploatacja modułów kadry i płace oraz rejestracja czasu pracy. W 2021 roku oddano do użytku pozostałe moduły: gospodarka magazynowa, sprzedaż, zakupy, środki trwałe, finanse i księgowość oraz pełną funkcjonalność obszaru produkcyjnego.
Szybkie efekty
Na pierwsze efekty nie trzeba było długo czekać, o czym mówi Piotr Wiech.
– Od momentu startu systemu, szczególnie w obszarze gospodarki magazynowej i produkcji, gdzie wprowadziliśmy pełną identyfikowalność, od dostawy materiału aż po wysyłkę produktu, widzimy znaczną poprawę. – podkreśla.
W przedsiębiorstwie liczą na to, że wdrożenie systemu Impuls EVO pozwoli na szybki dostęp do najważniejszych dla funkcjonowania firmy informacji, a co za tym idzie, zapewni większą kontrolę nad procesami zachodzącymi w przedsiębiorstwie.
Jak usłyszeć można w mieleckim zakładzie, użytkownicy z zadowoleniem wypowiadają się o systemie, przede wszystkim jego przyjaznym interfejsie i rozbudowanych funkcjonalnościach. Zwracają również uwagę na możliwość stopniowego i etapowego wprowadzania kolejnych modułów w miarę rozwoju firmy. W Firmie Tarapata już dziś myślą o rozwijaniu świeżo wdrożonego ERP-a. Zarządowi szczególnie zależy na usprawnieniu wymiany informacji z dostawcami, klientami oraz pełnym monitoringu procesu produkcyjnego.
Wdrożenie nowego systemu jest częścią dużych zmian w spółce. Realizowany plan inwestycyjny w zakresie automatyzacji i robotyzacji procesów wytwórczych i zmiany w modelu organizacji mają doprowadzić do powiększenia potencjału gospodarczego na poziomie przewyższającym konkurencję.